Allasterapia

Kenelle allasterapiasta on hyötyä?

Allasterapia on liiketerapian erityismuoto, jolla tarkoitetaan liikeharjoittelua, jossa käytetään hyväksi veden vastusta ja kehoa kannattelevia ominaisuuksia. Allasterapiaa hyödynnetään erityisesti neurologisessa fysioterapiassa, kun maalla liikkuminen on raskasta ja heikentyneen tasapainon vuoksi epävarmaa. Veden tuki ja noste auttavat tekemään liikkeitä, jotka muuten ovat vaikeita. Itsenäisempi liikkuminen vedessä helpottuu. Lisäksi vesi helpottaa kipua ja hydrostaattinen paine vähentää turvotusta.

Allasterapiasta on saatu hyviä tuloksia mm. esimerkiksi seuraavien sairauksien tai oirekuvien vaivojen lievittämisessä:

• MS-tauti
  • Harvinaiset neurologiset sairaudet
  • Parkinsonin tauti ja muut liikehäiriösairaudet
  • Aivoverenkiertohäiriöiden sekä aivovamman jälkitilat
  • Lihassairaudet
  • Kehitysvammat

Mitä allasterapiassa tapahtuu?

Allasterapia koostuu monipuolisesta, yksilöllisten tavoitteiden mukaisen terapiasuunnitelman pohjalta toteutettavasta ohjelmasta. Läheinen voi osallistua allasterapiakerroille aina, kun se on kuntoutujan kannalta tarkoituksenmukaista. Fysioterapeutti tekee tarvittaessa yhteistyötä myös kuntoutujan muun lähiverkoston kanssa.

Allasterapiaan sisältyy tavoitteista riippuen:

• liikkumis- ja toimintakykyä tukevaa terapiaa
  • tasapaino-, kehonhallinta- ja koordinaatioharjoittelua
  • vesiliikunta-apuvälineiden käyttöönottamista ja harjaannuttamista
  • uintitekniikan opetusta
  • motivointia uinti- ja vesivoimisteluharrastukseen
  • kuntoutujan ja läheisten ohjausta ja neuvontaa.

Kuntoutujan mukana altaassa on aina kokenut fysioterapeutti, joka ohjaa ja tukee harjoitusta. Liikkumis- ja toimintakykyyn liittyviä tavoitteen mukaisia taitoja harjoitellaan allasterapiakerroilla ja niitä annetaan harjoiteltavaksi väliajalle.

Kuinka tulla allasterapiaan

Allasterapioita ohjaa Fysio Sirun kokenut fysioterapeutti.

Allasterapiat järjestetään Euran uimahallissa, jossa on käytössä tilaussauna ja siellä on myös käytössä potilasnosturi ja allashissi.

Kelan maksusitoumuksella voi tulla yksilömuotoiseen allasterapiaan. Kelan maksama kuntoutus on tarkoitettu alle 65-vuotiaalle henkilölle, jolla on sairaus tai vamma ja siihen liittyvä rajoite arjen suoriutumisessa ja osallistumisessa. Kuntoutusta haetaan Kelan lomakkeella KU 104. Liitteeksi tarvitaan voimassa oleva kuntoutussuunnitelma. Hakemus palautetaan Kelan paikallistoimistoon.

Allasterapiaan voi lisäksi tulla lääkärin suosituksella, kunnan maksusitoumuksella tai itse maksaen.

Vastaa