Blogi

29.9.2018

Eilen oli Helsingissä Jukka Pekka Kourin ja Hannu Luomajoen koulutus Haasteena vaikea kipu. Mielettömän hyvät  ja asiantuntevat kouluttajat puhuivat kivusta ja kivun hoidosta. Koko päivä tiukkaa asiaa kivusta ja miten sitä pitää hoitaa. Kiitos vielä heille!

kouri

Torstaina oli myös Luomajoen peiliterapia koulutus. Mielenkiintoionen kokemus, miten peilin avulla voi kuntouttaa halvaantunutta kättä tai jalkaa. Peillillä voi saada myös kipua pienemmäksi.

Taas voi uudella innolla tehdä töitä, kun on uutta tietoa ja oli kivä nähdä kollegoita ja vaihtaa heidän kanssa kuulumisia.

10.9.2018

Tänään aloitin lastenterapia koulutuksen ja se kestää koko talven. Kaikenlaisia koulutuksia on jo tullut käytyä, mutta lasten pitkää koulutusta ei ole. Siksi odotan sitä innolla.

2.2.2018

Vihdoinkin suoravastaanottokoulutuksen todistus kädessä, 15 opintopisteen koulutus loppu ja helpottonut olo. Suoravastaanotto tarkoittaa sitä, että esim. selkä- tai polvikipujesi kanssa et menekkään lääkäriin vaan tulet minulle fysioterapian vastaanotolle ja saat hoidot ja ohjeet itsellesi. Palaat työelämään takaisin  ja toimintakykysi palaa takaisin nopeammin. Ainahan fysioterapeutin vastaanotolle on voinut tulla ilman lähetettä, mutta nyt minulla on paremmat valmiudet hoitaa ja ohjata sinua.

Koulutuksen loputtua on aika alkaa hoitamaan itseäni. Ostin retkiluistimet itselleni ja aion tuolla Köyliönjärvellä niitä kokeilla, jos vaan ilmat nyt suosii. Hiihtoladutkin kutsuu, kun  nyt tuli sitä luntakin sen verran, että pääsee paanalle. Moikkaillaan siellä, kun tavataan.

15.1.2018

Joulomat vietetty Levin lumoavissa maisemissa ja uusi vuosi lähtenyt vauhdilla käyntiin. Nyt odotetaan valoisan ajan saapumista, jost minä nautin suunnattomasti.  Ensi viikolla on viimeiset suoravastaanoton koulutuspäivät ja siellä näyttökoe. Sitä varten tässä luetaan kovasti, että saisin 15 op koulutuksen päätökseen. Minulla on kolme pitkää koulutusta sitten takana ja nyt en hetkeen mene koulutuksiin, että ehtisin myös liikkumaan. Se on jäänyt vähemmälle. Lunta odotellessa käyn uimassa.

12.12.2017

Teneriffan loma on pidetty ja nyt taas jaksaa painaa pitkää päivää. Ihanaa oli olla viikko auringossa ja lämmössä. Tämä jatkuva vesisade alkaa ottamaan hermoon, mutta onneksi tuli vähän lunta.

Viime torstaina ja perjantaina oli viimeiset päivät suoravastaanottokoulutusta ja nyt pitäisi olla koko tuki-ja liikuntaelimistön vaivat hallussa. Viimeinen  silaus on tammikuun lopussa, kun on näyttökoe ja lopputyön esittely. Tervetuloa vaivoinenne Fysio Siruun. Aika moneen vaivaan saatte helpotusta.

3.11.2017

Tänään se sitten tapahtui…nimittäin Kantaan liittyminen. Tästä päivästä eteenpäin, kun tulet minulle fysioterapiaan, niin löydät kaiken Kelan sivuilta omilla pankkitunnuksillasi.  Pystyt tarkastelemaan, mitä olen tehnyt ja todennut sinun esim. selkä- tai polvikivustasi. Prosessi kaikenkaikkiaan kesti yli vuoden ja nyt se on päätöksessään. Julkinen puoli on ollut kannassa jo ainakin kolme vuotta, mutta nyt voin iloksenne kertoa, että yksityinen puoli tulee perässä, kunhan kerkiää.

Tässä voi hyvillä  mielen aloittaa odottamisen  tulevaa lomaa ajatellen.  Kohti Aurinkoa täältä pimeästä pohjolasta.

30.11.2017

Aloitan tänään blogin kirjoittamisen, koska se tuntuu olevan nyt muotia ja in-juttu.

Tämä syksy on ollut työn merkeissä aika tiivis ja myöskin stressaava. Aloitin viime keväänä suoravastaanottokoulutuksen ja se on jatkunut koko syksyn. Koulutus on sisältänyt erilaisia kirjallisia tehtäviä ja niitä tässä työn ohessa myös tehnyt. Samalla on ollut valmisteluja Kantaan liittymiseen ja sen on työstänyt paljon ja aiheuttanut jopa harmaita hiuksia. Nyt tulevana perjantaina on kokeilu, miten se onnistuu ja siitä se sitten lähtee. Jokaisen asiakkaan tiedot lähtevät kantaan ja sieltä sitten pankkitunnuksilla saat lukea, mitä olen sinusta kirjoittanut ja mitä tehnyt, jos olet vastaanotollani käynyt. Aika jännää…..

Suoravastaanottokoulutusta olen käynyt valmistautuakseni tulevaan SoTeen. Koulutus on ollut hyvä ja antoisa ja vaikka en koskaan pääsisi SoTepalvelujen piiriin, niin minä olen valmis kohtaamaan asiakkaan, jolla on polvi- tai selkäkipua tai vaikkapa plantaarifaskiitti (luupiikki) jalkapohjassa tai tenniskyynärpää. Lääkäriltä saat Buranaa mutta minulta saat avun tuki-ja liikuntaelimistö kipuihin.

Vastaanotolle voit tulla ilman lääkärin lähetettä mistä et saa kyllä kelakorvausta, mutta se on 6 euroa kerralta ja vuonna 2020 se on poistumassa kokonaan, eli ei se kovin iso ole…

Viime lauantaina suoravastaanottokoulutukseen kuului kroonisen selkäkivun hoito ja sieltä sai apua, miten hoitaa asiakasta, jolla selkä on ollut pitkään kipeä ja ei uskalla käyttää sitä. Tuli paljon hyviä vinkkejä sen hoitamiseen.

9.10.2017

SUORAVASTAANOTTOKOLUTUS JATKUI:

Suoravastaanottokoulutuksessa oli niska- ja hartiaseudun fysioterapia. Päänsärky- ja huimauspotilaille nyt apua mahdollisimman pian.

12.3.2017

KOULUTUS UUTISIA:

Käyn Tällä hetkellä faskiamanipulaatio koulutusta , joka on lihas-, luu- ja sidekudoskalvojen käsittelyä. Faskiamanipulaatio pohjautuu italialaisen fysioterapeutin  Luigi Steccon  kehittämään menetelmään. Pääasiallinen huomio tässä menetelmässä  kohdistuu lihasten, syvän faskian ja sen osatekijöiden väliseen toiminnalliseen suhteeseen. Perusajatuksena on tunnistaa tarkka, paikallinen faskia-alue, joka liittyy tiettyyn rajoittuneeseen liikkeeseen. Kun rajoittunut tai kivulias liike (suunta) on löydetty, tunnistetaan paikallinen faskiassa oleva alue ja tätä tarkasti määritettyä faskian aluetta manipuloimalla voidaan palauttaa liikkeen laajuus ja kivuttomuus.

Mihin faskiamanipulaatio auttaa:

• Lievittämään kipua

• avaamaan rajoittunutta liikettä ja parantaa liikkumista

• toimintakyvyn palautumiseen erilaisten vammojen ja tapaturmien jälkeen

12.3.2017

Fysioterapiaan voi tulla ilman lääkärin lähetteä jo nyt, mutta

HUHTIKUUSSA aloitan suoravastaanottokoulutuksen ja tammikuussa 2018 kannattaa ottaa yhteyttä jos sinulla on äkillistä selkäkipua, – niskakipua, -niveloireita, jänne/lihaskipuja tai pitkittyneitä vastaavia oireitta, johon et ole saanut apua. Voit tulla hakemaan apua nopeasti fysioterapeutin suoravastaanotolta. Suoravastaanottoon koulutetun ja kokeneen fysioterapeutin avulla tutkitusti nopeutetaan kuntoutumisen käynnistymistä ja parannetaan itsehoidon valmiuksia yksinkertaisilla kotiharjoitteilla. Kuntoutumisen nopea käynnistyminen aikaistaa normaalin toimintakyvyn palautumisen, sekä vähentää tulehduskipulääkkeiden tarvetta eikä turhista kuvantamisista tule ylimääräisiä kuluja.

20.11.2016

Marraskuussa 2016 sain MDT-tutkinnon paperit.

Se on MDT-menetelmä, joka on

tuki- ja liikuntaelinongelmien hoitoon tarkoitettu menetelmä.

(McKenzien mekaaninen diagnostisointi ja terapiamenetelmä®)

Koulutus oli 30 opintopiseen arvoinen ja varsinkin selkäkipujen

hoidossa hyvä menetelmä.